Strona 1 z 1

Prawo i Magia

: pt sty 08, 2021 11:22 am
autor: Louven
Ostatnio zastanawialem sie nad paroma rzeczami. Biorac pod uwage to ze forum troche sie zastopowalo ze swoim rozwojem - postanowilem poruszyc ten temat, mysle ze ciekawy.
Wiadomo, ze w wiekszosci miast/panstw, jakie bohaterowie w swiecie RPG moga odwiedzac rzadza sie swoimi prawami, bardziej lub mniej sprawiedliwymi. Za kazde przestepstwo mozna zostac ukaranym. Zastanawia mnie jak w takiej sytuacji prawo ma sie do magii. Wiadomo, ze niektore czary moga byc o wiele potezniejsze niz niejedna zbrodnia. Do tego taka chocby pajecza wspinaczka - doskonale nadaje sie dla zlodzieji. Zatem moim zdaniem w niektorych miastach, czy panstwach moznaby wprowadzic pewne ograniczenia co do czarowania, ale jak to zrobic?
To pytanie kieruje do was.

Re: Prawo i Magia

: pt sty 08, 2021 12:05 pm
autor: Vahnal
Z tego, co wiem, autorzy oficjalnych podrecznikow do d&d tez to przewidzieli. Chyba w Epicu, ale nie jestem pewien, nie posiadam go obecnie, wiec sprawdzic nie moge.
Sprowadza sie to po prostu do zakazu czarowania w niektorych miejscach - np. w karczmach. A jak sie nie posluchasz, to wpadnie paru 30-levelowych straznikow i bedziesz mial zonka

Re: Prawo i Magia

: pt sty 08, 2021 2:00 pm
autor: Leriel
Spotkalem sie tez kiedys z podobnym (nie pamietam niestety gdzie), ze nad niektorymi krainami, miastami piecze nad maga sprawiaja specjalnie przeszkoleni magowie. Aby czarowac na obszarze ich stacjonowania nalezy miec specjalne pozwolenie.
Jak nie masz, a bedziesz rzucal czary, to maja cos w stylu specjalnego czaru ochronnego, ktory informuje ich o zaistnalej sytuacji i " zgarniaja cie"

Re: Prawo i Magia

: pt sty 08, 2021 6:30 pm
autor: aniolbezskrzydel
W BG 2 trzeba było wykupić licencję na czarowanie, albo miało się do czynienia z "Płomienną Pięścią". Na całkowity zakaz czarów nie zgodzą się... magowie, bo są... zbyt potężni ;)

Re: Prawo i Magia

: pt sty 08, 2021 7:38 pm
autor: Oniryk
to ma sens.

tak jak np. niedozwolenie posiadania na obszerze panstwa np. trucizn.

Re: Prawo i Magia

: pt sty 08, 2021 10:32 pm
autor: Xyl
niezadowolenie?? Ja tam zawsze myslalem ze trucizny to czarny i nielegalny rynek co do 30-lvl postaci no nie wiem... Moze to sie nie spodobac, mozna dac graczom zaszalec i niech tam zniszcza to co maja do zniszczenia, list gonczy to jest to jakis dobry trap(plapka) i nie beda mieli pretensi(i nadal przygoda sie rozwije) potem wiezienie lub skazanie-gracze pewnie beda chcieli uciec, a nawet jesli nie to zycie po wieznia jest "ciekawe"

Re: Prawo i Magia

: sob sty 09, 2021 12:16 am
autor: Onirke
juz w podreczniku MG jest rysunek z karczmy z napisem "zakaz czarowania" i taki paskudny oberzysta pilnujacy tego.....

atam pajecz wspinaczka... to ma byc grozne? dominacja, zauroczenie, kule ognia(ciasne uliczki, duzo palnych rzeczy=szybki pozar), wykrycie mysli, wrozenie niewidzialnosc, to sa grozne czary w miescie i dla maista...... pajecza wspinaczka sama w sobie niewiele robi...

pozatym magie wykorzystuja sady: sfera prawdy.

magia na licencjie jest chocby w Athalkli, w Amn. ale sa krainy gdzie magowie maja znacznie lepiej (np. Thay)

Re: Prawo i Magia

: sob sty 09, 2021 12:10 pm
autor: aniolbezskrzydel
@Oniryk
Fabularnie rodzi to ciekawą zależność - masz magiczny talent, ale nie stać Cię na wykupienie licencji? Nic nie szkodzi, wystarczy, że wstąpisz w szeregi naszej gildii A, a my załatwimy za Ciebie formalności, ba pomożemy rozwijać Ci Twój talent, ale będziesz zobowiązany do wspierania naszych działań.

W ten sposób organizacja wyłapuje wszystkich bardziej uzdolnionych i skłonnych do współpracy, a jednocześnie blokuje wolnych strzelców. Oczywiście nigdzie nie jest powiedziane, że Gildia A jest jedyną organizacją rekrutującą osoby dysponujące magicznym talentem. Takich gildii, o różnych, często sprzecznych interesach może być wiele, więc dochodzi nam wątek rywalizacji pomiędzy nimi, budowania mniej lub bardziej trwałych sojuszy, etc.

@Onirke
Wszystko zależy od okoliczności. Niewidzialność sama w sobie jest nieszkodliwa. Zależy do czego wykorzystać jej efekt (podobnie jak z pajęczą wspinaczką). W BG wydaje mi się, że licencję trzeba było uzyskać na posługiwanie się czarami wtajemniczeń (czary maga), a zaklęcia objawień (magia kapłańska, druidzka) można było rzucać bez żadnych reperkusji. Myślę, że mogło to wynikać z tego, że większość zaklęć czarodzieja skupia się na destrukcji, natomiast magia kapłańska to głównie czary ochronne i leczące.

Re: Prawo i Magia

: pn sty 11, 2021 8:50 am
autor: Fulko
aniolbezskrzydel pisze:
sob sty 09, 2021 12:10 pm
@Oniryk
Fabularnie rodzi to ciekawą zależność - masz magiczny talent, ale nie stać Cię na wykupienie licencji? Nic nie szkodzi, wystarczy, że wstąpisz w szeregi naszej gildii A, a my załatwimy za Ciebie formalności, ba pomożemy rozwijać Ci Twój talent, ale będziesz zobowiązany do wspierania naszych działań.
Akurat coś takiego było i jest bardzo szeroko wykorzystywane też i w naszym świecie (np kluby piłkarskie, które wyłapują już kulkulatków z taletem). Więc tego typu organizacje (gildie?) w światach takich jak DnD, Młotek, Mystica... będą pasować. I jak wspomniałeś, może to być ciekawy wątek fabularny.

Re: Prawo i Magia

: pn sty 11, 2021 2:23 pm
autor: Tavin
Zabawa to się zacznie jak postać gracze będzie się chciała z takiej "smyczy" urwać :)