Illarion jest mmorpgiem opartym co nieco na dokonaniach tworcow gier mud-like czyli mudow. Jednym z glownych zalozen tworcow, ktore to podpatrzyli wlasnie na mudach jest prosta dostepnosc do gry. Wystarczy internet i jako taki sprzet a juz mozna sie pograzyc w wirtualnym swiecie. A jest w czym!
Illarion jest fullrp-game takze nie spotkamy w nim postaci o imionach turbo3000, Gandalf15 czy 6564kielce454, a i bez przedstawienia sie nikt naszej tozsamosci nie zna. Gracze moga lecz nie musza sie przedstawiac ( inne postacie mozna nazywac samemu poprzez funkcje 'giving name'), a poza imieniem i nazwiskiem gracz moze samemu dodac sobie jeszcze dwa przydomki - jeden przed imieniem i drugi za nim. Poziom samego rp jest na wyjatkowo wysokim poziomie.
Illarion nie jest zwyklym crpg jest crpg ekonomiczym. Wieksza czesc przedmiotow dostepnych w grze jest mozliwa do zrobienia samemu a to dzieki rozwinietemu systemowi craftingu. Dostepne zawody produkcyjne to: ciesla, kowal , szklarz, kucharz, krawiec, jubiler a zawody dla zbieraczy surowcow: drwal, gornik, mysliwy, farmer, rybak, zbieracz ziol - poza tym dostepne kierunki rozwoju to rowniez: wojownik, lucznik, mag, druid, medyk itd. Mozliwe, ze jest ich wiecej tyle, ze ja ich jeszcze nie odkrylem. Kolejnym plusem poza rp, craftingiem i latwa dostepnoscia gry jest sam swiat. Mapa nalezy do graczy. Niemal kazdy budynek ma swojego wlasciciela gracza. Gracz jesli ma taka chec moze zbudowac sobie dowolny budynek, a jesli ma dosc pieniedzy i wplywow w samej grze to nawet zbudowac sobie zamek.
No i na koniec jeszcze dorzuce dwie sprawy - pierwsze exp i zgony - na illarionie nie da sie expic przez caly swoj pobyt w grze. Istnieje swoista blokada, ze gry postac zdobywa prog doswiadczenia to odczuwa zmeczenie i niechec do dalszej nauki. Wtedy najlepiej zajac sie czyms innym np... rolplejem. Same wartosci skilli nie sa prezentowane w liczbach ale w wartosciach koloru. Im blizszy zlota jest kolor uma tym jest on wyzszy. Co do zgonow - postac gdy zezgoni w jakims miejscu zamienia sie w zjawe wtedy gracz musi ja odprowadzic do punktu respawnu. A zezgonic mozna nawet i z glodu. Gra ma taki niesamowity plus, ze zakanczac ja mozna wszedzie wiedzac, ze 'pc' obudzi sie dokladnie w tym miejscu gdzie gracz ja zostawil. Koniec z odwiedzaniem miasta po przelogowaniu. A co do player killingu. Nie jest on zakazany, ale pk bez rp jest nie mile widziany.
Ostania sprawa - problemy z gra i tym podobne kwestie. Nie zalecalbym gry graczom co nie znaja angielskiego lub niemieckiego (gra jest niemiecka ale po angielsku tez gracze rozmawiaja) w stopniu conajmniej jakotako komunikatywnym.
Sama gra momentami sprawia klopoty. Czasem wystepuja glupie bugi jak np. po wylaczeniu gry postepy nie chca sie zapisac (trzeba co jakis czas sie przelogowywac, ale nie jest to specjalnie problematyczne). W razie problemow game masterzy bardzo chetnie udzielaja pomocy. Przykladowo ja chcialem zmienic sobie imie bo mi nie pasowalo (robilo problemy w grze z niemieckojezycznymi graczami). GM stwierdzil, ze jako, ze jestem ang-jezyczny nie musze zmieniac imienia ale jesli chce to moge*(poza tym mialem kilka rozmow z MG i uwazam, ze na obecnie dzialajacych polskich mudach itp. grach takich pomocnych wizow sie nie spotka).