Przyszłość papierowego RPG
Re: Przyszłość papierowego RPG
Musialbyś spytać ich, ale podejrzewam że raczej łatwe systemy heroic
Istnieją dwa sposoby na łatwe prześliźnięcie się przez życie: wierzyć we wszystko lub wątpić we wszystko. Oba chronią nas przed samodzielnym myśleniem
Re: Przyszłość papierowego RPG
akie teraz są popularne systemy wśród młodych Graczy?
WFRP, D&D, Neuroshima, Savage Worlds i Wolsung. Piszę ze swoich obserwacji, przeglądu (w tym po internecie) oraz swojej 21-letniej perspektywy.
Damnant, quod non intellĕgunt
Re: Przyszłość papierowego RPG
Wsrod mlodych obstawiam DD i Neuro. Widzialem kiedy 12-latkow probujacych grac w Arkone ale spełzło to na niczym WH raczej nie widzialem u ludzi młodszych niz lat 18. Chyba ze chodzi o figurkowe bitewaniaki to tak. Mam dziwne wrazenie ze RPGi u mlodszych raczej przegrywaja z karciankami typu MTG.
Be yourself; everyone else is already taken.
-
- Posty: 259
- Rejestracja: sob paź 31, 2020 7:05 pm
- Kontakt:
Re: Przyszłość papierowego RPG
Już na początku swojej przygody z RPG w fandomie było słychać głosy o umieraniu RPG. Minęło prawie 20 lat i widzę, że RPG ma się dobrze. To, ze obecnie ludzie coraz częściej grają online, zamiast spotykać się twarzą w twarz w żadnym razie nie świadczy o umieraniu tej rozrywki - wręcz przeciwnie ludzie, którzy kiedyś grali, teraz mogą wrócić do swojego hobby, bo znacznie łatwiej pogodzić taką formę gry z obowiązkami domowymi, służbowymi i rodzinnymi. Powoli także rozwijają się inicjatywy propagujące RPG wśród kilkuletnich dzieciaków (Jagodowy Las, Mistrz Baśni), co może za parę lat zaowocować powiększeniem się fandomu.
Innymi słowy - nie, RPG nie umiera - przeciwnie ewoluuje i rozwija się dzięki elektronicznym środkom komunikacji. Rozumiem, że część osób może być sceptycznie nastawiona do sesji online, ale taką mamy teraz rzeczywistość i trzeba się do niej dostosować lub... zamknąć się w domu i jęczeć, że "kiedyś to było".
Innymi słowy - nie, RPG nie umiera - przeciwnie ewoluuje i rozwija się dzięki elektronicznym środkom komunikacji. Rozumiem, że część osób może być sceptycznie nastawiona do sesji online, ale taką mamy teraz rzeczywistość i trzeba się do niej dostosować lub... zamknąć się w domu i jęczeć, że "kiedyś to było".
Re: Przyszłość papierowego RPG
Papierowe RPG na żywo było bardzo popularne w latach 90tych - wtedy wszyscy zagrywali się w WFRP i CP2020 - no i czytali Magię i Miecz, była fala d20... Potem, gdzieś po roku 2000, nastąpił kryzys: upadły MiM, Portal, Gwiezdny Pirat... upadały wydawnictwa... Na konwentach grom RPG poświęcano w programach coraz mniej miejsca...
Teraz jest renesans. Może nie jest to wielki powrót do lat świetności, ale widać ożywienie. Dużo robi cowdfunding, ale i nowe wydawnictwa (Black Monk, Copernicus,) działają prężnie. Zatem jest ożywienie.
Teraz jest renesans. Może nie jest to wielki powrót do lat świetności, ale widać ożywienie. Dużo robi cowdfunding, ale i nowe wydawnictwa (Black Monk, Copernicus,) działają prężnie. Zatem jest ożywienie.
-
- Posty: 54
- Rejestracja: śr sty 29, 2020 2:51 pm
Re: Przyszłość papierowego RPG
Tu akurat pełna zgoda - finansowanie społecznościowe czy serwisy typu www.drivethrurpg.com dokonały małej rewolucji - rynek papierowego rpg jest teraz bardziej rozporszony. Tak jak napisano wyżej, kiedyś był młotek, CP2020 i ewentualnie jakieś Kryształy Czasu. Teraz jest zatrzęsienie małych systemów, przygód czy całych settingow autorsko-amatorskich. Jest z czego wybierać.