Mystica - przewodnik dla początkujących

Pomoc dla początkujących graczy
Awatar użytkownika
WładcaBurz
Posty: 97
Rejestracja: sob sty 18, 2020 12:47 pm

Mystica - przewodnik dla początkujących

Post autor: WładcaBurz » czw sty 30, 2020 1:54 pm

Ponieważ zdaje się wiele osób ma problem ze stworzeniem nowej postaci i rozpoczęciem gry, postanowiłem napisać ten prosty tutorial który krok po kroku przedstawi proces tworzenia nowej postaci a także da kilka wskazówek na początku gry.

Do połączenia się z nasza grą potrzebujemy albo klienta mud albo klienta online. Ponieważ chcemy jak najszybciej rozpoczać grę skorzystamy z klienta online dostępnego pod tym adresem. Jeśli zaś mamy klienta mudowego (polecam program Mudlet) łączymy się przy jego pomocy z adresem mud.mysticarpg.pl:2300.

O tym jak odpowiednio skonfigurować Mudlet można przeczytać tutaj.

Po połączeniu się z gra powinniśny ujrzeć ekran tytułowy
Mystica - internetowa gra fabularna w realiach fantasy.
==============================================================

Wersja: 1.0 Build: 3

Zapraszamy na oficjalne forum gry: forum.mysticarpg.pl, gdzie
mozna znalesc najnowsze informacje oraz uzyskac pomoc.

Aby przeczytac wprowadzenie do gry, wpisz 'wprowadzenie'
Aby uzyskac pomoc, wpisz 'pomoc'
Aby stworzyc nowa postac, podaj 'nowa' jako imie.

Podaj swoje imie:
Mamy na nim podane pewne bardzo istotne informacje:
- gdy wpiszemy: wprowadzenie - otrzymamy ogólne informacje o grze
- gdy wpiszemy: pomoc - uzyskamy pomoc (bardza często gdy nie wiemy co zrobić, wpiszmy 'pomoc' lub '?' - dostaniemy jakieś podpowiedzi)

Nie mamy jeszcze postaci, tak więc wpisujemy 'nowa' (czywiście bez apostrofów!), naciskamy ENTER po czym przechodzimy do nastepnego kroku (znakiem > oznaczony jest tekst wpisywany przez nas):
Podaj swoje imie:
>nowa
Wybierz standard polskich znakow, ktorego chcesz uzywac:
1 - Unicode
2 - ISO 8859-2
3 - CP-1250
4 - CP-852
5 - Brak polskich liter

UWAGA: klient web nie obsluguje polskich liter, zalecane ustawienie to 5

Twoj wybor:
To jest dosyć ważny krok, bowiem musimy wybrać standard polskich liter którego używamy. Dobrze jest sprawdzić jakie kodowanie jest ustawione w naszym kliencie mudowym, aby uniknąć bałąganu na ekranie i wyświetlania przypadkowych znaków. Jeśli nie wiemy nic na ten temat, najbezpieczniejszym ustawieniem jest 5, czyli brak polskich znaków typu ą, ę, ś, ć. Podobnie wybieramy opcję 5 gdy korzystany z klienta na stronie www, gdyż jest on anglojęzyczny i nie obsługuje polskich liter. Jeśli używamy Mudleta, to spokojnie możemy wybrać opcję 1. My w naszym przykładzie użyjemy właśnie kodowania Unicode (ja używam klienta mudowego, jeśli klikneliście w link powyżej do klient webowego po prostu wybierzcie opcję 5).
Twoj wybor:
>1
Ustawiam kodowanie na Unicode.
Podany wybór zostanie zapamiętany. Może on być później zmieniony w opcjach
gry.
Pierwszym krokiem na drodze do stworzenia nowej postaci jest wymyślenie dla
niej imienia. Pamiętaj, że wybrane imię powinno pasować zarówno do konwencji
fantasy jak i do koncepcji postaci, którą zamierzasz odgrywać. Podczas
tworzenia postaci w każdej chwili możesz wyświetlić pomoc wpisując polecenie
'pomoc'.
Podaj imię nowej postaci:
Teraz czas aby wybrać imię dla naszej postaci, którą będziemy prowadzić. Jest to wybór ważny, ponieważ imię musi pasować do świata fantasy. Darujmy więc sobie imiona Marek, Darek, Zdzichu, Terminator, IndianaJones - wybierając takie imię, narażamy się na skasowanie postaci jako niepasującej do świata. My wybraliśmy bezpieczne i dosyć znane wszystkim imię. Bardzo ważne jest podanie poprawnej odmiany naszego imienia - dzięki temu postacie innych graczy oraz sama gra (czyli np potwory i postacie kierowane przez komputer) będą mogły się z nami komunikować:
Podaj imię nowej postaci:
>gandalf
Podaj jak odmienia się to imie przez przypadki. Pamiętaj, że nieprawidłowe
wpisanie odmiany może utrudnić grę tobie oraz innym graczom.
Mianownik [kto? co?]: Gandalf
Dopełniacz [kogo? czego?]:
>gandalfa
Celownik [komu? czemu?]:
>gandalfowi
Biernik [kogo? co?]:
>gandalfa
Narzędnik [kim? czym?]:
>gandalfem
Miejscownik [o kim? o czym?]:
>gandalfie
Oto jak odmienia się Twoje imie:
Mianownik: Gandalf
Dopełniacz: Gandalfa
Celownik: Gandalfowi
Biernik: Gandalfa
Narzędnik: Gandalfem
Miejscownik: Gandalfie
Czy powyższa odmiana jest prawidłowa? [t/n]:
>t
Jeśli podaliśmy porawną odmianę na powyższe pytanie odpowiadamy wpisując: 't'.
Jeśli wpiszemy 'n' będziemy mogli ponownie podać odmianę - to na przypadek gdy za pierwszym razem popełniliśmy jakiś błąd.

Następnie podajemy adres mail. W żaden sposób nie jest on weryfikowany, nie ma żadnych linków aktywacyjnych itp. Możemy więc podać dowolny zmyślony adres jednak pamiętajny, że w przypadku jakichkolwiek problemów z naszą postacią (np zapomniane hasło) nasz list zostanie uzględniony tylko gdy zostanie wysłany z adresu który podaliśmy.

Ostatnim krokiem na teraz jest zdefiniowanie hasło do swojej postaci:
Podaj swój adres email:
>gandalf@valinor.org
Podaj swoje hasło:
>mojehaslo
Potwierdź hasło:
>mojehaslo
Wstępna kreacja postaci zakończona. Wchodzisz do gry...
Teraz uruchomi się nieco przydługie, choć ciekawe i czarujące intro do gry. Gdy się zakończy rozpoczniemy faktyczne tworzenie nasze postaci - o tym w następnym poście.
Ostatnio zmieniony wt gru 01, 2020 3:52 pm przez WładcaBurz, łącznie zmieniany 7 razy.

Awatar użytkownika
WładcaBurz
Posty: 97
Rejestracja: sob sty 18, 2020 12:47 pm

Re: Zakładanie postaci - tutorial

Post autor: WładcaBurz » czw sty 30, 2020 3:17 pm

Gdy intro dobiegnie końca zobaczymy taki oto tekst:
Kobieta mówi: Teraz zaczniemy pisać Twoją historię... Lecz najpierw muszę
zapytać cię o kilka rzeczy...
Kobieta mówi: Tam leżą księgi z ilustracjami ras, które istnieją w naszym
Świecie... Obejrzyj je, a potem wybierz rasę w którą chcesz się wcielić
dotykając odpowiedniej księgi... Jeśli zaś w dowolnym momencie uznasz, że
dokonane wybory nie były właściwe, możesz je odrzucić i zacząć wszystko od
początku.
Oznacza to, że jesteśmy już w grze (konkretnie w zaświatach) - czas na stworzenie swojej postaci. I tu trzeba napisać kilka słów o tym, jak postacie w świecie Mystica się prezentują. Pierwszą sprawą jest to, że postać musi przynależeć do jakiejś rasy: być człowiekiem, elfem, krasnoludem, gnomem, ogrem... Po drugie każda z postaci jest opisana dwoma przymiotnikami. W grze wygląda to tak:

długobrody wiekowy krasnolud
łysy wyłupiastooki mężczyzna
zgarbiona blada kobieta
wesoły kędzierzawy halfling

I tak dalej i tak dalej - przymiotników jest na tyle dużo, że każdy jest w stanie stworzyć unikalną postać.
Do tego mamy jeszcze nieco bardziej rozbudowany opis, mówiący czy nasza postać jest szczupła czy gruba, wysoka lub niska - opis ten jest widoczny po bliższym przyjrzeniu się postaci.

Dobrze, powróćmy zatem do kreacji postaci. Dostępne rasy są opisane w księgach - aby obejrzeć daną rasę wystarczy wpisać
'obejrzyj elfa' albo 'obejrzyj człowieka':
Kobieta spogląda na Ciebie przez chwilę w milczeniu.

Kobieta mówi: Teraz zaczniemy pisać Twoją historię... Lecz najpierw muszę
zapytać cię o kilka rzeczy...
Kobieta mówi: Tam leżą księgi z ilustracjami ras, które istnieją w naszym
Świecie... Obejrzyj je, a potem wybierz rasę w którą chcesz się wcielić
dotykając odpowiedniej księgi... Jeśli zaś w dowolnym momencie uznasz, że
dokonane wybory nie były właściwe, możesz je odrzucić i zacząć wszystko od
początku.
>obejrzyj księgi
Na niewielkich postumentach leżą księgi. Każda z nich otwarta jest na rycinie,
a każda z rycin przedstawia jakąś postać. Pierwsza od lewej przedstawia ogra,
druga halflinga. Następna człowieka, potem są postacie krasnoluda, gnoma, orka,
goblina. Ostatnia, księga przedstawia wizerunek elfa. Każdej z ksiąg można
przyjrzeć się dokładniej.
>ob ogra
Ta ilustracja przedstawią postać potężną, o krótkich rękach i grubo ciosanych
dłoniach, co zdaje się zdradzać dość niską zręczność. Jej niepospolita siła
zdaje się aż wybijać ponad karty księgi, jednak twarz przybrała niezbyt
inteligentny wyraz a oczy wydaja się patrzeć tępo przed siebie... Wyobrażona
została na tle bezkresnych równin.
Warto obejrzeć postacie przed wyborem, ponieważ opis daje nam dyskretne wskazówki czego po danej rasie można się spodziewać - każda z nich rozwija się w odmienny sposób i każda z nich ma inne wady i zalety. Gdy już zdecydujemy którą rasą chcemy grać piszemy 'wybierz <rasa>', np 'wybierz elfa' w przypadku gdy chcemy grać elfem. Potem trzeba dokonać drugiego wyboru aby wybrać płeć postaci. I tak gdy chcemy grać elfem piszemy 'wybierz elfa' a gdy elfką 'wybierz elfke". Analogicznie dla człowieka te polecenia wyglądają 'wybierz mężczyznę' oraz 'wybierz kobietę'. W grze wygląda to następująco (oczywiście my dla naszej przykładowej postaci wybieramy człowieka mężczyznę):
>wybierz człowieka
Kobieta kiwa lekko głową.
Kobieta mówi: Chcesz wybrać mężczyznę czy kobietę?
>wybierz mężczyznę
Kobieta mówi: Dobrze, będziesz występował w swej historii jako mężczyzna.
Kobieta mówi: Powiedz, chciałbyś wędrować po świecie jako osoba niespotykanie
niska, bardzo niska, niska, przeciętnego wzrostu, wysoka, bardzo wysoka czy
niespotykanie wysoka
I teraz właśnie wybieramy ten "drugorzędny" wygląd naszej postaci. Jak widać mamy do wyboru różne opcje dotyczące wzrostu. My wybierzemy 'wysoka'. Podobnie jeśli chodzi o otyłość - wybierzemy 'szczupła':
Kobieta mówi: Dobrze, będziesz występował w swej historii jako mężczyzna.
Kobieta mówi: Powiedz, chciałbyś wędrować po świecie jako osoba niespotykanie
niska, bardzo niska, niska, przeciętnego wzrostu, wysoka, bardzo wysoka czy
niespotykanie wysoka
>wybierz wysoka
Kobieta mówi: Dobrze, będziesz wysoki.
Kobieta mówi: Powiedz, chciałbyś wędrować po świecie jako osoba bardzo chuda,
chuda, szczupła, przeciętnej wagi, lekko otyła, otyła czy bardzo otyła?
>wybierz szczupła
Kobieta mówi: Dobrze, będziesz szczupły.
Kobieta mówi: Na kartach nowej księgi zostanie zapisany twój wygląd. Proszę,
wvybierz dwa opisy które chcesz, aby cię charakteryzowały. Zostały one
podzielone na kategorie a w każdej z nich dostępnych jest klilkanaście opisów.
Gdy zdecydujesz się na jakiś, po prostu go wybierz.
Teraz czas na wybranie przymiotników które będa charakteryzować naszą postać. Jak już wspomnieliśmy musimy wybrać dwa. Przymiotników do wyboru jest bardzo wiele i sa one podzielone na kategorie. Aby obejrzeć jakie mamy kategorie wystarczy wpisać 'obejrzyj kategorie':
>obejrzyj kategorie
Oto dostępne kategorie opisów cech:
Broda, budowa, oczy, ogólne, skóra, twarz, wiek, włosy.
Aby zobaczyć jakie przymiotniki dostępne w danej kategorii piszemy 'obejrzyj kategorie <nazwa>' np 'obejrzyj kategorie oczy', 'obejrzyj kategorie wiek' i tak dalej:
Oto dostępne kategorie opisów cech:
Broda, budowa, oczy, ogólne, skóra, twarz, wiek, włosy.
>obejrzyj kategorie oczy
Cechami charakterystycznymi dla mężczyzny w kategorii oczy są:
błękitnooki, brązowooki, bystrooki, ciemnooki, czarnooki, czerwonooki,
fiołkowooki, gadziooki, jasnooki, jednooki, kociooki, krwistooki, mętnooki,
miedzianooki, migdałowooki, modrooki, niebieskooki, perłowooki, piwnooki,
płomiennooki, promiennooki, rybiooki, skośnooki, szarooki, wyłupiastooki,
zezowaty, zielonooki, złotooki, żółtooki.
>obejrzyj kategorie wiek
Cechami charakterystycznymi dla mężczyzny w kategorii wiek są:
dojrzały, dziecinny, leciwy, małoletni, młody, młodziutki, niedojrzały,
podstarzały, podrastający, stary, szczawikowaty, wiekowy.
Nie możemy wybrać dwóch opisów z jednej kategorii, muszą one należeć do różnych grup (w małym wyjątkiem - możemy wybrać dwa przymiotniki z działu 'ogólne').

Gdy już zdecydujemy się na dane przemiotniki, wybieramy je tak samo jak uprzednio wzost czy rasę: piszac 'wybierz <przymiotnik>:
>wybierz wiekowy
Kobieta mówi: Dobrze, a teraz wybierz drugą cechę.
>wybierz białobrody
Kobieta mówi: Doskonale! Twoja postać jest już prawie gotowa, a oto jest czysta
księga, która czeka na twą historię. Już za moment zaczniesz ją pisać...
Kobieta mówi: Dotknij księgi, gdy zdecydujesz się rozpoczać...

I oto jesteśmy o krok od zakończenia procesu tworzenia postaci. Jak widać kobieta mówi 'dotknij księgi' zatem... piszemy 'dotknij księgi':
Kobieta mówi: Dotknij księgi, gdy zdecydujesz się rozpoczać...
>dotknij księgi
Kobieta mówi: A zatem, niech się stanie...
Kobieta mówi: Niechaj słowo stanie się rzeczywistością a ty zacznij pisać swoją
własną opowieść...

Czujesz, jak wszystko się zmienia. Biblioteka, książki, postać w bieli...
wszystko to się oddala, staje się coraz bardziej mgliste i niewyraźne. Na ich
miejsce wyłania się coś nowego, litery i zdania zapisane w twojej księdze
zaczynają tworzyć rzeczywistość. Otwiera się porzed tobą cały świat, pełen
miast, wiosek, królestw, mieszczan, kupców, magów a także potwórów i
przeciwników. Zaczynasz pisać swą opowieść. Jaka ona będzie, zależy tylko od
ciebie...

Przenosisz się do realnego świata...

Jak na tak bogate miasto jak Adria izdebka ta nie prezentuje się zbyt
zachęcająco. Jest ona oświetlona jedynie wąską strugą swiatła wpadającego tu
przez male okienko. Belkowany, niski sufit oraz ściany pomalowano na brązowy
kolor. Zawieszono na nich liche ozdoby, nieco tylko ożywiające to skromne
pomieszczenie. Stoi tu ogromne łóżko, a tuż nad nim do ściany przyczepiono
kaganek. Obok ustawiono malutki taborecik. Całości wyposażenia dopelnia szafka
ustawiona tuż koło drzwi.
Są tutaj dwa widoczne wyjścia: pólnoc i wschód.
Jak widać wystarczyła krótka sekwencja i nasza stworzona postać przeniosła się z zaświatów do realnego świata, do tak zwanej lokacji startowej czyli miejsca gdzie rozpoczynamy grę po zalogowaniu (zwykle jest to jakaś karczma). Teraz możemy obejrzeć sami siebie pisząc, rzecz jasna 'obejrzyj siebie':
>obejrzyj siebie
Jesteś wiekowym białobrodym mężczyzną znanym jako:
Gandalf, mężczyzna.
Wyglądasz na kogoś kto stawia pierwsze kroki.
Jesteś wysoki i bardzo chudy jak na mężczyznę.
Jesteś w świetnej kondycji.
Wszystko jest dokładnie tak jak to wybraliśmy. Inni gracze, zanim się im przedstawimy, będą widzieli nas jako 'wiekowy białobrody mężczyzna'.

Co dalej, gdzie możemy się udać z lokacji startowej? Cóż, czeka na nas bogaty, wspaniały świat Mystica. Ale to już temat na inną opowieść...

Awatar użytkownika
WładcaBurz
Posty: 97
Rejestracja: sob sty 18, 2020 12:47 pm

Re: Zakładanie postaci i początki w grze - tutorial

Post autor: WładcaBurz » czw lis 26, 2020 4:29 pm

I oto dalsza część tutorialu-poradnika.

W chwili kiedy twoja postać po raz pierwszy budzi się w świecie Mystica pamiętaj by dokładnie się rozejrzeć (komenda 'spójrz' bądź skrót 'sp' - działają obie wersje, ale wersja skrócona jest szybsza i wygodniejsza), obejrzeć (polecenie 'obejrzyj' lub 'ob' dostępne w miejscu którym stoisz przedmioty czy inne postaci a przede wszystkim siebie ('obejrzyj siebie' lub 'ob siebie'). Warto też nim ruszymy w dalszą podróż zapoznać się z ?pomoc oraz ?wprowadzenie.

Tu mała uwaga techniczna: czasem jest tak, że tekst który wyświetla nam się na ekranie jest bardzo długi. W związku z tym, dla wygody czytania, zostaje on zwykle podzielony na kilka jak gdyby stron. Gdy więc zobaczymy na ekranie coś takiego:
-- linia 20/27 (użyj '?' by uzyskać pomoc lub ENTER aby wyświetlić dalej) --
wciśnijmy po prostu ENTER aby wyświetlić tekst do końca (zwykłe komendy podczas przeglądania tekstu nie działają).

Tu kolejna uwaga techniczna: do poczególnych komend, które omawiam w tym tutorialu, istnieje pomoc. Aby ją wyświetlić trzeba poprzedzić komendę znakiem '?'. Jeśli więc chcemy poczytać więcej o komendzie 'obejrzyj' wpiszmy '?obejrzyj'.

No dobrze, wróćmy do naszej gry. Zapewne po zalogowaniu się widzisz coś takiego:
Hasło poprawne. Wchodzisz do gry...
Długa sala noclegowa, o niskim stropie i małych okienkach. Pod ścianą rzędami
ustawiono łóżka, może niezbyt wygodne, ale na pewno stanowiące świetne miejsce
odpoczynku dla znużonego drogą wędrowca. W każdym z nich jest czysta i świeża
pościel, tylko czekająca na to, aby się w nią zanurzyć. Ponadto przy każdym
łóżko stoi mały zydelek, na którym goście mogą złożyć swoje rzeczy.
Jest tutaj jedno widoczne wyjście: sala.
Spokojna piwnooka mieszczanka.
Jest to opis miejsca (tzw lokacji) w którym się znajdujesz. Na samym końcu jest też linijka opisujące gdzie z danego miejsca można się udac dalej. Następnie wymienione są znajdujące się tu przedmioty i istoty żywe - jak widzimy powyżej, oprócz nas na lokacji znajduje się mieszczanka. To tzw NPC lub enpec - Non-Player Character, czyli postać sterowana przez komputer. Możemy ją oczywiście obejrzec:
>ob mieszczanke
Kobieta ta jest bardzo, bardzo szczupla, w średnim wieku, a ubrana jest w
długą, czerwoną suknie. Jej ciemne włosy są równo przystrzyżone, siegają aż do
ramion. Rozgląda się wokół zalotnie, jak gdyby szukając kogos, z kim mogłaby
poflirtowac.
Jest niska i bardzo otyła jak na kobietę.
Zdaje się być w świetnej kondycji.
Z enpecami można walczyć, dawać im przedmioty, o coś zapytać.

By poruszać się w świeci gry wpierw musimy rozejrzeć się po pomieszczeniu. Widoczne wyjścia widać zawsze pod opisem lokacji, np: Jest tutaj jedno widoczne wyjście: sala. Aby udać się w danym kierunku, należy po prostu wpisać jego nazwę, np 'sala'. W zależności od kierunku jaki wpiszemy, tam postać pójdzie. Istnieją także pewne standardowe, typowe i powtarzające się nazwy kierunków które można dla wygody skracać (używając angielskich sktótów - jest to tradycyjne dziedzictwo po pierwszych MUDach), Te standardowe kierunku, wraz z ich skrótami to:

wschód <e>
zachód <w>
północ <n>
północny-wschód <ne>
północny-zachód <nw>
południe <s>
południowy-wschód <se>
południowy-zachód <sw>

Tak więc podsumowując, jeśli mamy taki opis miejsca:
Niewielkie skrzyżowanie ulic, nieopodal jednej z bram miasta. Ulica odchodząca
na południe jest mniejsza, choć tak samo spokojna ja tyo ciągnąca się za
wschód. Po przeciwnej stronie, na północe swa siedziba znalazła jedna z wielu
karczm w tym mieście. Trwa ciepła, jesienna noc, tak charakterystyczna na
klarin południa. Dookoła jest niemal pusto, jedynie jacys zapoznieni
przechodnie spiesza do swych domow.
Są tutaj cztery widoczne wyjścia: zachód, wschód, południe i północ.
Jasnowłosa piegowata mieszczanka.
to możemy się udać w jednym z czterech kierunków wpisując odpowiednio: 'zachód' lub 'wschód' lub 'południe' lub 'północ'.

By rozmawiać z innymi graczami lub postaciami kierowanymi przez komputer, w świecie musisz najpierw ich zwyczajnie spotkać, to znaczy musicie fizycznie przebywać w jednym miejscu w grze. Do rozmowy służy komenda 'powiedz', która także posiada swój skrót i jest to znak apostrofa: '. Zatem aby coś powiedzieć, trzeba wpisać albo 'powiedz CO' alby ''CO'.

Pomiędzy graczami można także przekazywać przedmioty lub monety, jak też można coś brać lub odkładać. Aby zobaczyć jakie predmioty postać ma aktualnie przy sobie należy wpisać 'inwentarz' lub w sktrócie 'i'. Zachęcam tu samodzielnego zapoznania się z '?daj', '?weź', '?odłóż'.
Ostatnio zmieniony pt lis 27, 2020 9:19 pm przez WładcaBurz, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
WładcaBurz
Posty: 97
Rejestracja: sob sty 18, 2020 12:47 pm

Re: Zakładanie postaci i początki w grze - tutorial

Post autor: WładcaBurz » pt lis 27, 2020 9:54 am

Teraz zajmiemy się naszą postacią.

W każdej grze RPG, nieważne czy papierowej czy komputerowej, nieważne czy dla jednego gracza czy multi - w każdej grze RPG postać opisana jest za pomocą pewnych statystyk. Są to najczęściej statystyki typu: siła, zręczność, inteligencja, odwaga... i tak dalej... Oprócz powyższych zwykle mamy też ogólny poziom postaci (np możemy powiedzieć: moja postać jest na dwudziestym poziomie) - jest to pewnego rodzoju podsumowanie naszej postaci. Tak więc w każdej grze zaczynamy od kogoś bardzo niedoświadczonego, słabego, głupiego a następnie rozwijamy nasza postać aby stać się w końcu kimś znanym i potężnym. Oprócz owych statystyk nasza postać zwykle charakteryzuje się też konkretnym stanem w danym momencie: czy jest głodna, czy jest spragniona, czy jest ranna.

To, co jest charakterystyczne dla mudów to fakt, że nie znamy konkretnych liczb. Zatem zamiast przeczytać jak w innych grach, że nasza postać ma siłę 25, inteligencje 17 oraz aktualnie ma 1567 punktów zdrowia przeczytamy, że jesteśmy silni, błyskotliwi i w świetnej kondycji. Każdy taki opis odpowiada pewnemu przedziałowi (jakiemu konkretnie - to tajemnica twórców gry). Aby zapoznać się z tym, jakie poziomy mogą przyjmować poszczególne cechy, wpiszmy '?poziomy'.

Zobaczmy zatem jak to wygląda na mudzie Mystica. Nasza postać jest opisana:
- ogólnym poziomem postaci
- sześcioma cechami, sa to: siłą, zręczność, wytrzymałość, inteligencja, mądrość, odwaga.
- stanem zdrowia ficzycznego (kondycja) i psychicznego
- stanem najedzenia i picia
- poziomem zmęczenia
- oraz nieco mniej istotnymi poziomami paniki i upojenia alkoholowego

Do sprawdzenia naszej postaci służą komendy 'stan', 'cechy', 'kondycja' oraz 'ob siebie'.

Zacznijmy od tej ostatniej:
>ob siebie
Jesteś wiekowym białobrodym mężczyzną znanym jako:
Gandalf, mężczyzna.
Wyglądasz na kompletnego zółtodzioba.
Jesteś wysoki i bardzo chudy jak na mężczyznę.
Jesteś w świetnej kondycji.
Najważniejsze są tu trzecia i ostatnia linijka. Trzecia opisuje ten ogólny poziom naszej postaci (w tym przypadku dopiero zaczynamy), ostatnia zaś obecny stan naszego zdrowia. Ten ostatni można także sptawdzić przy pomocy komendy 'kondycja' lub jej skrótu 'k'. Warto pamiętać, że gdy zdrowie spadnie do zera (np gdy odniesiemy duże rany podczas walki), nasza postać umiera.

Kolejną komenda jest 'stan':
>stan
Jesteś fizycznie w świetnej kondycji, zaś mentalnie w pełni sił.
Czujesz się bezpiecznie i jesteś w pełni wypoczęty.
Chce ci się pić i jesteś najedzony.
Jesteś trzeźwy.
Wiek postaci : 14 minut 58 sekund
Pierwsza linijka to opis naszego zdrowia fizycznego i psychicznego. W drugiej mamy poziom paniki naszej postaci oraz jej zmęczenie. Meczymy się np szybko poruszając się pomiędzy lokacjami. Warto zauważyć, że im postać bardziej zmęczona, tym np gorzej walczy a gdy zmęczenie jest bardzo duże, nie możemy wykonac ruchu. Kolejna linijka to głód i pragnienie - i znów, czy jesteśmy głodni i spragnieni szybciej się męczymy, gorzej walczymy i wolniej leczą się nasze rany.

Następnie mamy opis stanu naszego upojenie alkoholem - gdy zakupimy i wypijemy odpowiedni trunek, nasza postać stanie się nieco silniejsza i odważniejsza, co pomaga przy walce. Oczywiście tak jak w życiu realnym, także i w grze ma to swoje dosyć zabawne efekty uboczne, ale o nich dowiecie się już w grze.

Ostatnia linijka to podsumowanie czasu, który nasza postać spędziła w grze. Jest to informacja techniczna, nie mająca związku ze stanem naszej postaci.


Teraz zajmijmy się cechami naszej postaci, czyli poleceniem 'cechy':
>cechy
Nie poczyniłeś żadnych postępów od kiedy wszedłeś do gry.
Jesteś słabiutki, nieskoordynowany, cherlawy, bezmyślny, głupi i tchórzliwy.
Sądząc po twoim dotychczasowym zachowaniu, jesteś pacyfistą.
Najważniejsza jest środkowa linijka opisu - cóż, tak jak wspomniałem, nasza postać na poczatku nie wygląda zbyt imponująco. Na całe szczęście będzie się to zmieniać wraz z czasem spędzonym w grze i zdobywanym doświadczeniem (o tym później). Przypominam, że 'słabiutki' nie znaczy na przykład, że siła wynosi 14 ale, że nasza siła jest gdzieś pomiędzy 10 a 20.

Ostatnia linijka informuje nas o poziomie naszej brutalności - o tym napiszemy potem. Pierwsza zaś mówi ile doświadczenia zdobyliśmy (czyli jak bardzo rozwineliśmy naszą postać) od momentu zalogowania się do gry

Komenda kondycja służy do szybkiego sprawdzenia stanu swojego zdrowia, co jest bardzo przydatne np podczas walki:
>k
Jesteś w świetnej kondycji.
No dobrze, mówimy dużo o rozwijaniu postaci, doświadczenie - ale jak owo doświadczenie zdobyć? Cóż, w grach RPG są zwykle dwa sposoby: questy albo walka.

Questy, czyli to po prostu pewne zadania do rozwiązania. Wiążą się one z podróżami i odkrywanie świata gry, rozmawania, informacjami do zebrania oraz z zagadkami do rozwiązania. Zwykle nie ma tam walki, zatem to dobry sposób dla tych, którzy chcą pokojowo poznawać świat gry, którzy lubią główkować i kombinować. Jak znajdywać questy? Po prostu trzeba szukać enpecy którzy mówią, że potrzebują pomocy, że mają problem itp. Następnie wystarczy zapytać ('?zapytaj') o pomoc, zadanie, prace itp... Wtedy dostaje się danego queste do questa do wykonania. Po wykonaniu questa trzeba zwykle wrócić do zlecającego enepeca aby odebrać swoją nagrodę (doświadczenie, czasem pieniądze lub jakiś cenny przedmiot). UWAGA: danego questa trzeba wykonać w całości podczas jeden sesji z grą! Gdy się wylogujemy, po następnym zalogowaniu się będziemy musieli zaczynać questa od poczatku!

Drugim sposobem na zdobycie punktów doświadczenia jest walka, ale tu nie ma co się rozpisywać. Oczywiście jako zupełnie początkująca postać najpierw będziemy walczyć z kurami, kotami i królikami dopiero potem przejdzie czas na bardziej wymagających przeciwników (np innych graczy).

Wspomniana wcześniej brutalność to stosunek doświadczenie z questów do doświadczenia z walki. Im więcej walczymy, tym brutalniejsi się stajemy i ma to wpływ nie tylko na opis postaci ale także na to, jak nasza postać postrzegana jest w grze... Postacie łągodne mają pewne bonusy w jednych miejscach a postacie brutalne - w innych (i na odwrót).

Awatar użytkownika
WładcaBurz
Posty: 97
Rejestracja: sob sty 18, 2020 12:47 pm

Re: Zakładanie postaci i początki w grze - tutorial

Post autor: WładcaBurz » pt lis 27, 2020 10:46 am

Z rozwojem postaci i doświadczeniem wiążą się jeszcze trzy tematy: śmierć, medytacja, umiejętności.

Śmierć... cóż, prędzej czy później każdego w grze to czeka. Postać może zostać zabita w walce, natknąć się na pułapkę lub spaść w przepaść w górach... Pomimo braku możliwości zapisu stanu gry (jak to w mmorpg) śmierć nie oznacza końca gry. Jednak wiążą się z nią pewne nieprzyjemności. Po pierwsze tracimy cały nasz cenny ekwipunek który mieliśmy przy sobie - zostaje on tam, gdzie polegliśmy, przy naszym ciele. Nie dotyczy to jedynie specyficznych przedmiotów, np gildiowych. Generalnie jednak to co mieliśmy tracimy. Po drugie, po śmierci nie wracamy od razu do gry tylko lądujemy w zaświatach z których musimy powrócić. Jak? Cóż, to także element gry zatem poszukajcie sami. I po trzecie: w chwili śmierci tracimy jedną, losowo wybraną umiejętność.

Najważniejsze jednak jest to, co po śmierci dzieje się z doświadczeniem. W przeciwieństwie do innych mudów nie tracimy doświadczenie od razu, nie spada nam zatem poziom postaci i jej cechy. Zaciągamy natomiast tzw dług u Śmierci - ma on wielkość ok 1/3 całego naszego doświadczenia. Nastepnie spłacamy go nowo zdobywanym doświadczeniem - zatem rozwój postaci zostaje zatrzymany, bo każde nowo zdobywane doświadczenie idzie na spłatę długu a nie na rozwój postaci. Dopiero wtedy, gdy dług zostanie w całości spłacony rozwój postaci powraca do normalnego trybu.

Natomiast gdy ponownie umrzemy nie spłaciwszy jeszcze całęgo długu - to niestety nastepuje już regres ponieważ tracimy bezpowrotnie tyle doświadczenia ile pozostało nam jeszcze niespłaconego długu (a nastepnie zaciągamy nowy dług, zwiazany z tą kolejną śmiercią).

Przejdźmy teraz do tematu medytacji. Otóż wędrując po świecie Mystica trafimy czasem do specyficznych miejsc zwanych Gildiami Podróżniczymi. Można tam medytować ('medytuj', ale ta komenda dostępna jest tylko w GP), czyli określić w jaki sposób nasza postać ma się rozwijać np czy zdobywane doświadczenie ukierunkować na rozwój siły czy może inteligencji? Dzięki temu możemy zdecydować które cechy chcemy rozwinąć bardziej, które mniej. Podczas medytacji możemy sprawdzić także jak wiele doświadczenia nam brakuje do osiągnięcia kolejnego poziomu danej cechy. Gdy już dotrzecie do Gildii Podróżnicznej obejrzyjcie ją dokładnie, przeczytajcie dokładnie wszystkie obecne tam informacje. No i zapoznajcie się z '?doświadczenie' oraz "?śmierć'.

W Gildiach Podróżniczych można także trenować ('trenuj') różne umiejętności. Umiejętność to po prostu coś, co nasza postać potrafi robić. Np umiejętność miecze pozwala jej o wiele efektywniej walczyć mieczem, umiejętność akrobatyka pozwala bezpieczniej chodzić po górach, w umiejętność targowanie pozwala uzyskać znacznie lepsze ceny w sklepach.

Awatar użytkownika
WładcaBurz
Posty: 97
Rejestracja: sob sty 18, 2020 12:47 pm

Re: Zakładanie postaci i początki w grze - tutorial

Post autor: WładcaBurz » pt lis 27, 2020 1:39 pm

Wydaje mi się, że jak dotąd omówiłem niemal wszystkie podstawowe aspekty gry - pozostały jeszcze emocje oraz sprawy techniczne.

Naszą postać możemy także wyrazić poprzez tzw emocje, czyli pewne zachowania widoczne dla innych. Nie mają one przełożenia na stan świata dookoła nas, nie weźmiemy w ten sposób przedmiotów, nie kupimy jedzenia. Emocje pozwalają natomiast wyrazić swoje... emocje. Są one widoczne dla innych i pozwalają poprzez to tworzyć interakcje z innymi graczami. Pozwalają one po prostu lepiej odgrywać swoją postać, a jest to dosyć ważny element gry. Po szczegóły a także po listę dostępnych emocji polecam '?emocje'.

Sprawy techniczne zawarte są w poleceniu '?opcje'. Nie będę rozwodził się tu na ten temat, gdyż pomoc jest dosyć wyczerpujące, chciałem tylko zwrócić uwagę na istnienie tej komendy.

Awatar użytkownika
WładcaBurz
Posty: 97
Rejestracja: sob sty 18, 2020 12:47 pm

Re: Zakładanie postaci i początki w grze - tutorial

Post autor: WładcaBurz » pt lis 27, 2020 1:58 pm

Na sam koniec przewodnika pozwolę sobie na kilka sugestii jak grać i robić na początku.

Początkujący gracze mogą zarabiać pieniądze na kilka sposobów: nosić paczki (poczukaj poczty), zbierać na łąkach i traktach zioła (sprzedając je u zielarza lub w aptece), sprzedawać znalezione kamienie u kamieniarza. Można też polować na króliki, zające, borsuki.. itp - z ich ciał można wycinać skóry i mięsa (sprzedajemy w odpowiednich miejscach). O tym jak coś kupować, zamiawiać w karczmach czy sprzedawać mówią odpowiednie informacje w grze - oglądajcie miejsca, czytajcie wszelkie napisy, tabliczki itp. Zarobione pieniądzę, aby nie nosić ich przy sobie, można zdeponować w banku. Oczywiście , za wykonanie questów dostajemy czasem nagrydy pieniężne i to także może być dobre zajęcie dla poczatkujących.

Kwintesencją gry są interakcje między graczami - polecam zatem poszukać innych graczy (może to nie być łatwe, Mystica to początkująca gra i społeczność nie jest zbyt duża póki co), stworzyć drużynę (polecam: '?drużyny') i razem wybrać się na wspólne walki. Dobrym miejscem do komunikacji są tablice ogłoszeniowe (zwykle w centrach miast) gdzie można zamieścić ogłoszenie o poszukiwaniu innych na wspólną wyprawę. Warto także komunikować się z innymi poprzez mudową pocztę (odnajdź urząd pocztowy i zapoznaj się z '?poczta').

Pieniądze można (a nawewet należy) wydawać na treningi, szczególnie te poświęcone walce. A gdy już rozwiniecie nieco swoją postać możecie wstąpić do jakiegoś klubu lub gildii. Kluby dają dodatkowe emocje oraz sposobność lepszego odgrywania swojej postaci. Gildie z kolei, oprócz emocji dają także nowe, lepsze treningi, bezpieczne miejsce np na przechowanie sprzętu, sekretne tablice ogłoszeniowe...

Innymi słowy: wiele jest możliwości odgrywania i rozwoju swojej postaci. Mam nadzieję, że ten krótki poradnik pomoże przy pierwszych krokach w świecie gry Mystica.

Powodzenia!

ODPOWIEDZ